Sinds juli 2014 staat de private equity en venture capital sector onder direct overheidstoezicht. De Europese richtlijn die dit mogelijk heeft gemaakt is de ‘’Alternative Investment Fund Managers’’ (AIFM-)richtlijn. Deze richtlijn wil het systeemrisico in de financiële sector verkleinen en betere bescherming aan beleggers bieden. Naast private equity en venture capital worden ook hedge funds, infrastructuur, vastgoedbeleggingen en andere zogenoemde alternatieve beleggingsinstellingen (non-UCITS beleggingsinstellingen) onder toezicht geplaatst door deze richtlijn.
In het kort komt het er op neer dat door vergunningsplichtige partijen regelmatig en gedetailleerd gerapporteerd moet gaan worden aan toezichthouders (in Nederland AFM en DNB) over o.a. portefeuilleomvang, risicoblootstelling en de mate van leverage. Daarnaast wordt er bijvoorbeeld een onafhankelijke bewaarder verplicht gesteld en komen er voorwaarden ten aanzien van het opereren van een fonds (deels) buiten de EU (het zogenaamde derdelandenregime). In ruil daarvoor krijgen onder volledig toezicht staande partijen een paspoort waarmee zij in de hele EU/EER hun fonds aan mogen bieden aan (semi-)professionele beleggers.
Enkele kernpunten uit de richtlijn zijn:
Herziening AIFMD
Op 25 november 2021 is een herziening van het AIFMD-kader gepresenteerd waarbij belangrijke wijzigingen zijn aangebracht. In samenwerking met onze zusterorganisatie Invest Europe heeft de NVP vooral gepleit voor stabilieit in regelgeving. Mede daardoor zijn er beperkte wijzigingen aangebracht. Deze zijn als volgt:
De nieuwe regels treden in werking vanaf 2025 en zullen eerst in Nederlandse wetgeving omgezet moeten worden. De NVP zal ook hier de belangen van de sector in het oog houden.
Relevante links
Voor specifieke vragen kunt u ook contact opnemen met Felix Zwart of Mashid Mojabi via info@nvp.nl.
Voor venture capital en groeikapitaalfondsen onder het AIFM-lightregime bestaat er de mogelijkheid een EuVECA (European Venture Capital) label aan te vragen. Met dit label is het wél mogelijk een Europees paspoort te krijgen. Met dit paspoort kan een fondsmanager in de hele EU/EER participaties in fondsen aanbieden van ten minste €100.000.
Het EuVECA-label is wel gebonden aan enkele voorwaarden:
• Bedrijven waarin geïnvesteerd wordt hebben maximaal 499 werknemers.
• Er wordt beperkt gebruik gemaakt van leverage.
Voor Social Entrepreneurship of impactfondsen bestaat een vergelijkbaar label, het EuSEF.
Tijdens de ontwerpfase van de AIFM-richtlijn bleek dat er behoefte is aan een apart regime voor Europese venture capital managers. Dat is uiteindelijk het European Venture Capital-label (EuVECA) geworden dat via een Europese verordening, d.w.z. met directe werking zonder nationale wetgeving, geïmplementeerd is.
Herziening EuVECA
De NVP is nauw betrokken bij de gang van zaken rondom het EuVECA-label. Zo is in 2018 het label herzien waarbij enkele verruimingen gerealiseerd zijn. Fondsbeheerders met minder dan €500 miljoen onder beheer (en dus onder de minimale drempel van de AIFMD) zijn in staat kapitaal op te halen bij professionele beleggers in de hele EU zonder te hoeven voldoen aan alle eisen van de AIFMD. Bovendien is het scala aan portefeuillebedrijven waarin deze beheerders kunnen investeren uitgebreid. Daarnaast opent EuVECA II een nieuwe beleggersbasis voor fondsbeheerders met een AIFMD-vergunning. Zij kunnen hun EuVECA-fondsen aanbieden aan semi-professionele beleggers in de EU. Tot slot is het uitdelen van onterechte heffingen door buitenlandse EU-toezichthouders aan banden gelegd door de lobby van o.a. de NVP.
Relevante link
Voor specifieke vragen kunt u ook contact opnemen met Felix Zwart of Mashid Mojabi via info@nvp.nl.
De ELTIF-verordening is een andere EU-wetgeving die professionele- en particulier beleggers de mogelijkheid biedt om langetermijninvesteringen in private assets in landen die onderdeel uitmaken van de Europese Economische Ruimte (EER) te doen. Op 25 november 2021 heeft de Europese Commissie de herziening van het ELTIF-kader gepresenteerd. Daarbij zijn belangrijke wijziginge geintroduceerd, waaronder:
De nieuwe verordening wordt van kracht vanaf januari 2024. De verordening biedt kansen voor private-equitybeheerders om een nieuw product onder het ELTIF-label op te zetten. Hoewel dit gepaard gaat met naleving van zowel de AIFMD als de ELTIF-verordening, kan het aantrekkelijk zijn voor sommige AIFM's om de kracht van het ELTIF-merk te gebruiken om een breder scala aan investeringen aan te trekken, met name particuliere beleggers.
De NVP heeft geregeld overleg met de betrokken ministeries en toezichthouders over bijvoorbeeld de invulling van de technische standaarden van de ELTIF herziening.
Voor specifieke vragen kunt u ook contact opnemen met Felix Zwart of Mashid Mojabi via info@nvp.nl.
Reactie op het implementatiebesluit DORA
In Nederland is ervoor gekozen om bij de meldingsplicht voor ernstige ICT-incidenten niet alleen de AFM, maar ook het Computer Security Incident Response Team (CSIRT) te betrekken. Deze dubbele meldingsplicht vergroot de administratieve lasten en regeldruk voor de betrokken organisaties. In onze reactie pleiten wij voor een efficiëntere aanpak waarbij een incident slechts één keer hoeft te worden gerapporteerd aan één toezichthouder, die de informatie vervolgens kan delen met andere relevante instanties.
Lees hier de volledige reactie.
Reactie op het wetsvoorstel toezicht ondersteunende rapportage AFM
Dit wetsvoorstel introduceert een rapportageverplichting die de AFM inzicht moet geven in ontwikkelingen en (nieuwe) risico's binnen de financiële dienstverlening aan consumenten. Hoe het wetsvoorstel nu is opgesteld lijkt het dat private equity en venture capital hier ook onder vallen. Gelet op het soort beleggers in onze sector heeft de NVP het Ministerie verzocht om het toepassingsbereik te beperken tot beheerders die rechten van deelneming aanbieden aan niet-professionele beleggers, zoals gedefinieerd in artikel 4:37p van de Wft.
Lees hier de volledige reactie.
Reactie op het wetsvoorstel modernisering personenvennootschappen
De NVP juicht in haar reactie de modernisering van de personenvennootschappen en meer in het bijzonder de CV toe. Een duidelijke en eenvoudigde regeling kan bijdragen aan de rechtszekerheid en het vestigingsklimaat in Nederland. Ook steunen we de keuze dat het Wetsontwerp in beginsel regelend recht omvat, waardoor er voor partijen ruimte bestaat om hiervan af te wijken. In onze reactie pleiten we ervoor om de rechtspersoonlijkheid van de personenvennootschap afhankelijk te stellen van een inschrijving in het handelsregister. Alleen dan geloven we dat het Wetsontwerp nog beter kan bijdragen aan een goed vestigingsklimaat. Benieuwd naar onze volledige reactie? Klik dan hier.